dijous, 29 de setembre del 2011

MITOLOGIA I ART: entendre les històries que conten els reflexes de la Història

Quan estudiam les grans obres de la Història de l'Art, moltes vegades hem d'acudir a la Mitologia.
 El rapte de Perséfone, G. Bernini, escultor romà barroc per excelència
Què és la mitologia?. Entenem mitologia com un conjunt de mites d'una cultura o religió. Per tant, existeixen moltes mitologies: la grega i romana, la jueva, l'escandinava...podriem dir que les llegendes urbanes són la mitologia d'avui.
I què és un mite?. Segons el diccionari de la RAE:
mito1.
(Del gr. μῦθος).

1. m. Narración maravillosa situada fuera del tiempo histórico y protagonizada por personajes de carácter divino o heroico. Con frecuencia interpreta el origen del mundo o grandes acontecimientos de la humanidad.

2. m. Historia ficticia o personaje literario o artístico que condensa alguna realidad humana de significación universal.

3. m. Persona o cosa rodeada de extraordinaria estima.

4. m. Persona o cosa a las que se atribuyen cualidades o excelencias que no tienen, o bien una realidad de la que carecen.


Per analitzar el missatge de moltes obres històriques, acudirem a la primera acepció i en alguns casos a la segona.

Tenir coneixements de mitologia ens ofereix la possibilitat de situar-mos i viure més a prop la funció d'una obra.

El Renaixement (segles XIV  XV i XVI) és una etapa històrica on es produeixen molts de canvis dins l'Art i on els artistes recerquen dins del món clàssic (Grècia i Roma) noves formes de representació i nous models a seguir. Es comencen a realitzar obres de temàtica no religiosa i es treballa amb la perspectiva (gràcies a Brunelleschi) i el clarobscur. Les pintures i escultures prenen un caire més natural, allunyat de les corrents de l'Edat Mitjana (romànic i gòtic).
 Estudi tècnic de la Cúpula de Sta. Maria del Fiore, Florència

Es viu un periode d'afloriment i de gran vàlua artística, que serà revisat segles després, a l'època neoclàssica, de la qual en parlarem més endavant.



APRÈN A ANALITZAR EL MISSATGE D'UN QUADRE, per exemple:


 La medusa, 1597-98 Caravaggio


El primer que ens crida l'atenció d'aquest quadre és la seva forma redona, o tècnicament parlant, "tondo". Els tondos són teles o suports en forma circular. Aquest format ja s'usava en les ceràmiques ge la Grècia Antiga. Serà en el Renaixement que els artistes recuperaran aquest format i el posaran de moda. Caravaggio, pintor barroc(moviment posterior al manierisme, estil derivat del Renaixement), acudeix a la mitologia grega i a més li atorga un format propi de l'època.

Qui és el personatge que apareix a aquesta imatge?. El primer que hem de fer és fixar-mos en el títol, que ja ens aporta una pista: MEDUSA!. És un retrat de na Medusa, que raja sang pel coll. Resulta evident pensar que li han tallat. Però qui?. Acudim a la mitologia per a reconèixer la pintura.

Medusa és una gorgona: un monstre ctònic -que viu a l'inframón- ; representada pels artistes grecs com a monstre, creada per ofendre a Atenea, deesa de la guerra, la civilització, la saviesa, l'estratègia, les Arts,la justícia i l'habilitat.

Tenia el poder de convertir en pedra a tots aquells que la mirassin i reconeixer-la és fàcil pel cap ple de serps.

 Però, el poeta romà Ovidi escriví que Medusa era originalment una hermosa sacerdotesa del Temple d'Atenea. Poseidó, Déu de la Mar la va posseir i Atenea, enfurida pel fet,  va convertir els seus hermosos cabells en serps.


Medusa, embarassada de Poseidó, mentre dormia, va ser decapitada pel semidéu i heroi Perseu, que amb l'ajuda d'Atenea i d'Hermes i per ordre del Rei Polídectes va aconseguir la seva missió sense mirar-la als ulls directament, guiat per la mà d'Atenea.

Perseu, triomfant mostra el cap de Medusa. L'espasa, les sabates alades i el casc d'invisiblitat d'Hades són regals dels Déus que el varen ajudar. (Obra: Perseu amb el cap de Medusa, Benvenuto Cellini, cap al 1554)

Curiosament,de la sang vessada pel coll de Medusa va nèixer Pegaso, el cavall alat més conegut dins el món de la fantasia. També neixé el gigant Crisaor, tots dos fills de Poseidó, que l'havia deixat embarassada.
Poèticament, es diu que el coral vermell del Mar Roig es va formar amb la sang vessada pel coll de Medusa.
Perseu va entregar el cap de Medusa a Atenea, que el va col·locar sobre el seu escut.

Quanta lectura en una sola imatge!No és realment fascinant l'Art?
Podríem afirmar, després de tot l'explicat, que el motiu de que aquesta obra sigui un tondo, és a dir estigui feta en un format redó, sigui perquè representa l'escut d'Atenea (ègida) on es va quedar el cap de Medusa després d'haver estat decapitada.

Aquesta obra de Caravaggio que observàvem abans no és l'única obra d'art on Medusa n'és la protagonista. Fes un passeig per wikipedia i trobaràs altres exemples de diferents disciplines que l'han escollida com a model. També hi trobaràs abundant informació sobre mitologia. I així podràs treure un excel·lent en les activitats relatives a Caravaggio i Rembrandt.
Ànim!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada